Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Du sköna nya arbetsplats—filmvisning och paneldebatt (Medea Talks #30)

November 23, 2015 @ 16:1518:00

Utformningen av Malmö högskolas nya byggnad Niagara har handlat om att skapa en kreativ och flexibel arbetsmiljö.

Men, utifrån vilka principer utformas dessa typer av miljöer? Vilken syn på sociala samspel är det som manifesteras i de nya flexibla rummen, och vilket utrymme finns för påverkan och förändring?

Välkommen till filmvisning och diskussion om hur våra “designade” arbetsplatser påverkar förutsättningarna för utforskande, granskande och kreativitet.


Medea presenterar:

Visning av Harun Farockis A New Product (Ein neues Produkt), 36 min

Följt av paneldebatten “Du sköna nya arbetsplats”

Lokal: Niagara, hörsal C

After Work från ca 17:30


Paneldeltagare:

Mikael Stigendal, professor i sociologi på Urbana studier med inriktning bland annat på samhällsutvecklingsfrågor och social ekonomi

Berndt Clavier, forskare K3 med fokus på representation, begreppsbildning och makt

Den inbjudna konstnären Annelie Nilsson som intresserat sig för stadsutvecklingens visioner och retorik befinner sig i arbete genom en vikariebank utanför Sverige och ersätts därför av en vikarie, konstnären Cecilia Wendt, som bland annat arbetat med rörlig bild och ljud. Nilsson och Wendt har under många år följt och dokumenterat Malmös ”förvandling”.

Hans Lindquist, vice rektor för forskning och forskarutbildning

Moderator är Maria Hellström Reimer, professor i designteori med inriktning på design som kritiskt undersökande praktik


“Vad som krävs är ett minimum av planering och ett maximum av attityd”

—Från filmen “A New Product”


När de kreativa konsulterna från Quickborner Team diskuterar förnyelse och optimering av arbetsplatser i den nya kunskapsintensiva ekonomin så är det den sortens oneliners som radas upp. Under ett år följde den tyske filmaren Harun Farocki på nära håll QT:s verksamhet och i dokumentären En ny produkt gläntar han på dörren till de workshops och brainstorming-sessioner där det nya kreativa och flexibla arbetslivet utformas. Det som framträder är en lika absurd som fascinerande teater, där fritt filosoferande konsulter med hjälp av ordflöden och blädderblock varvar meningsskapande, designtänkande och marknadslogik.

Se trailern för filmen i videospelaren ovan!

Farockis lågmälda satir om arbetsplatsdesign väcker frågor som direkt knyter an till Malmö högskolas arkitektoniska transformation och den process som lett fram till ”signaturbyggnaden” Niagara. Liksom i de projekt som figurerar i filmen har målet för Niagara varit att utveckla en arbetsmiljö som inte bara specialanpassas för en viss verksamhet utan som också har en aktivt stimulerande, kommunikativ och styrande funktion. De ledord som genomsyrar dialogen i filmen—öppenhet, transparens, följsamhet, utbyte—har också varit tongivande i utvecklingen av högskolans nya rumsliga struktur.

Efter filmvisningen kommer den inbjudna panelen att inleda en diskussion om hur den nya kunskapsekonomin tar plats i samhället och i staden. Utifrån vilka principer utformas de nya miljöerna och hur påverkar det förutsättningar för utforskande, granskande och kreativitet? Vilken syn på sociala samspel är det som manifesteras i de nya flexibla rummen och vilket utrymme finns för påverkan och förändring?

Harun Farocki (1944–2014) var en av Tysklands viktigaste filmare och mediekonstnärer. Han gick oväntat bort för drygt ett år sedan. Under sin livstid skapade han mer än 120 konceptuella, mediekritiska och politiskt engagerade filmiska essäer och videoinstallationer, några av de mest kända är Nicht löschbares Feuer (Inextinguishable Fire, 1969) om tillverkningen av napalm, och Bilder der Welt und Inschrift des Krieg (Images of the World and the Inscription of War, 1988) om relationen mellan krig och fotografi. Under årets Venedigbiennal uppmärksammades Farockis arbete i en stor installation med titeln “Atlas and Labour in a Single Shot”.

Harun Farockis webbplats beskriver sociologen Dirck Baecker filmen så här:

“In his film A New Product Harun Farocki shows that organizations have meanwhile found ways and means to speak positively using cynicism, that means, using phrases whose emptiness one not only perceives, but even takes into account. One could speak of a second order cynicism, which entails being cynical about one’s own cynicism and gaining a language that communicates that one only trusts it because one doesn’t trust it, and knows oneself in this mistrust to be of one mind with all one’s counterparts.

One could be tempted to extol this as a further case of the social, not entirely conscious refinement of communication, if it were not clear how much it compels the participants into an infantilization, from which they see no escape.”

Details

Date:
November 23, 2015
Time:
16:15 – 18:00
Event Categories:
,
Event Tags:

Organizer

Medea, Malmö University
Website:
medea.mah.se

Venue

Medea @ Niagara
Nordenskiöldsgatan 1
Malmö, 211 19 Sweden
+ Google Map
Website:
goo.gl/B1nF6k